Schiphol verdubbelt investeringen in grootscheepse verbouwing

2 september 2024

Uitbreiding van investeringsplannen

Schiphol gaat de komende vijf jaar 6 miljard euro investeren in de renovatie en vernieuwing van de luchthaven, een verdubbeling van het bedrag dat eerder was aangekondigd. Deze investering is de grootste in de geschiedenis van de luchthaven en is bedoeld om de infrastructuur aanzienlijk te verbeteren. Topman Pieter van Oord, die pas drie maanden in functie is, benadrukt dat de huidige infrastructuur niet voldoet aan de standaard die men van een kwaliteitsluchthaven mag verwachten.

Verdere uitwerking van bestaande plannenOnderaannemers in de clinch met Ballast Nedam-TAV over bouw van de A-pier op luchthaven Schiphol

De nieuwe investeringsplannen bouwen voort op eerdere plannen die in oktober werden gepresenteerd. Toen werd nog gesproken over een investering van 3 miljard euro over vier jaar. Het huidige bedrag van 6 miljard euro over vijf jaar omvat deels al uitgevoerde investeringen en vormt een verdere uitwerking van de oorspronkelijke plannen. Zo is het budget voor de A-pier, die momenteel door BAM wordt gebouwd, met 300 miljoen euro verhoogd om onverwachte kosten te dekken. Het gebouw moet in het voorjaar van 2027 klaar zijn.

Verbouwing op alle fronten

De investering van Schiphol dekt een breed scala aan renovaties en nieuwbouwprojecten. Naast de renovatie van verschillende pieren en de bouw van een nieuwe bagagekelder, wordt het volledige bagagesysteem vernieuwd. Ook worden roltrappen, klimaatinstallaties, vliegtuigopstelplaatsen en taxibanen aangepakt. Schiphol werkt hierbij samen met grote aannemers als BAM, Heijmans en VolkerWessels, die verschillende onderdelen van de luchthaven onder hun hoede hebben.

Verbetering van arbeidsomstandigheden en duurzaamheid

Een belangrijk onderdeel van de investering is de verbetering van de arbeidsomstandigheden op de luchthaven. In de nieuwe bagagekelder zullen alle werkplekken worden uitgerust met tilhulpen om de werkdruk te verlichten en de veiligheid te verhogen. Daarnaast zet Schiphol in op duurzaamheid door bestaande voertuigen te vervangen door elektrische exemplaren en nieuwe aansluitpunten voor elektriciteit bij vliegtuigen te installeren. Dit vereist de bouw van een nieuw hoogspanningsstation om aan de verhoogde elektriciteitsvraag te voldoen.

Financiële impact en toekomstige groei

Hoewel de investeringen hebben geleid tot een negatieve kasstroom van 188 miljoen euro in de eerste helft van het jaar, blijft Schiphol optimistisch. Zonder deze investeringen boekte de Schiphol Group, waaronder ook Rotterdam The Hague Airport en Lelystad Airport vallen, een nettoresultaat van 99 miljoen euro. Bovendien steeg het aantal reizigers en vluchten, wat de luchthaven ondanks de forse uitgaven positief stemt over de toekomst.

Bron: cobouw.nl