Schiphol investeert miljarden, maar harmonie met omgeving blijft cruciaal
6 januari 2025
Miljardeninvestering voor een vernieuwde luchthaven
De nieuwe Schiphol-topman Pieter van Oord, voormalig CEO van baggerbedrijf Van Oord, staat aan de vooravond van een ambitieuze renovatie van de luchthaven. De komende vijf jaar wordt er circa €6 miljard geïnvesteerd in renovatie en modernisering. Van Oord wil echter verder gaan: de bouw van een tweede terminal staat hoog op zijn lijst, met als doel een betere klantbeleving en meer capaciteit.
De noodzaak voor uitbreiding is duidelijk. In twintig jaar tijd is het aantal passagiers gegroeid van 40 miljoen in 2003 naar 71 miljoen dit jaar. Hoewel het aantal vliegbewegingen op hetzelfde niveau blijft of zelfs kan dalen, zorgen grotere vliegtuigen voor een aanhoudende toename van reizigers. Tegelijkertijd streeft Schiphol naar een efficiëntere afhandeling van passagiers en duurzamer gebruik van energie en water, dankzij de nieuwste bouwtechnieken.
Balans tussen groei en maatschappelijke druk
Hoewel de plannen logisch zijn vanuit economisch oogpunt, stuiten ze op weerstand vanuit de samenleving. Het sentiment is dat Schiphol eerder zou moeten krimpen dan groeien. Toch blijft vliegen een essentieel onderdeel van het dagelijks leven, zowel voor particulieren als voor zakelijke reizigers en transportbedrijven. Ondanks stijgende kosten blijft de vraag naar vliegreizen onverminderd groot.
Schiphol is bovendien een van de grootste banenmotoren van Nederland, samen met de Rotterdamse haven en de regio Eindhoven. Dit maakt de discussie over de balans tussen economische groei en leefbaarheid extra complex.
Omgevingsharmonie als sleutel tot succes
Om zijn ambitieuze bouwplannen te realiseren, weet Van Oord dat hij het vertrouwen van de omwonenden moet winnen. Zijn voorganger Ruud Sondag plaatste de ‘harmonie met de omgeving’ al hoog op de agenda. Dit betekent dat Schiphol werk moet maken van het beperken van overlast, bijvoorbeeld door hogere tarieven voor luidruchtige vliegtuigen en een mogelijke nachtsluiting van de luchthaven.
Van Oord benadrukt dat hij de zorgen van omwonenden serieus neemt. Volgens hem kan de geluidsoverlast volgend jaar met 20% afnemen, een belangrijke stap om draagvlak te creëren. Daarnaast blijft hij lobbyen voor strengere regels rond nachtvluchten. Als deze maatregelen worden doorgevoerd, kan dat de weg vrijmaken voor de gewenste uitbreiding van de luchthaven.
Economische groei en leefbaarheid hand in hand
Van Oord begrijpt dat economische groei niet losstaat van leefbaarheid. Zonder acceptatie van de omwonenden blijft de ‘licence to operate’ van Schiphol onder druk staan. Door duurzaam en zorgvuldig om te gaan met deze belangen, hoopt de nieuwe CEO niet alleen de luchthaven toekomstbestendig te maken, maar ook een betere verstandhouding met de omgeving te bereiken.
Bron: fd.nl