No parking, no business

6 oktober 2017

Bron: USP

Hoe denken Nederlanders over parkeren in hun buurt en in winkelgebieden? Zijn zij bereid extra te betalen voor extra diensten bij parkeren en wat is de rol van winkeliers hierin? USP deed onderzoek onder ruim 500 Nederlandse huishoudens naar mobiliteit en parkeren. Wiebe de Ridder, docent bij de module Klanttevredenheid & Huisvestingskwaliteit van onze cursus Vastgoedbeheer, werkte hier aan mee.

Zoals verwacht, kosten zijn veruit het belangrijkste criterium bij parkeren voor de meeste Nederlanders. Ruim de helft rijdt een blokje om en parkeert wat verder weg als men dan goedkoper of zelfs gratis kan parkeren. Of de parkeergelegenheid buiten of in een parkeergarage is maakt voor de meeste Nederlanders niet veel uit. Verder geldt dat men voor een mooie uitstraling of het aanbieden van extra diensten (stomerij, eten en drinken, fietsverhuur etc.) niet echt warm loopt. Lage kosten zijn doorslaggevend.

1 op de 3 Nederlanders: parkeren grootste probleem in woonwijk

USP heeft ook de tevredenheid van Nederlanders met hun eigen woonwijk gemeten. Gevraagd naar problemen in de wijk staat parkeren op nummer 1. Maar liefst 1 op de 3 Nederlanders geeft aan dat parkeren het grootste probleem is in de eigen woonwijk. Dit heeft niet alleen te maken met de krappe berekening van aantal parkeerplaatsen per woning. Veel woonwijken die grenzen aan een winkelgebied kampen ook met parkeeroverlast van winkelend publiek.

Welke rol spelen gemeente, winkeliers en andere partijen?

Om parkeren in woonwijken te voorkomen voeren veel gemeenten het betaald parkeren of vergunningensysteem in. Dit verplaatst het probleem echter vooral naar een andere straat. P&R-initiatieven buiten de stad waar men kan overstappen op OV of (elektrische) fiets zijn met name in grote steden een succes. Initiatieven van winkeliers om bijvoorbeeld door bij een aankoop, een vrije uitrijkaart van een parkeergarage te schenken worden zeer gewaardeerd. Het is echter duidelijk dat winkeliers meer moeten doen om mensen te blijven trekken dan alleen hun winkel open houden; de concurrentie ook met het internet is moordend. Duidelijk uit het onderzoek wordt wel dat heel veel poespas rondom het parkeren niet tot enthousiasme leidt, de kosten blijven leidend. No parking, no business.