‘Nederland moet megaloodsen voor logistiek blijven bouwen’
25 oktober 2021
In Nederland verrijzen her en der enorme megaloodsen voor logistieke opslag. Er gaan steeds meer stemmen op om de bouw van nog meer van dit soort kolossen te beperken. Het is ontsierend voor het landschap, het zorgt voor meer CO2 uitstoot en het is de vraag of deze enorme loodsen ook in de toekomst nog wel nodig zijn. Maar er klinkt ook een ander geluid. Dat zegt dat het niet verstandig is als gemeenten nu ineens stoppen met het verlenen van bouwvergunningen voor dit soort projecten. Dat zegt Joost Uwents, bestuurder van WDP, één van de bekendste logistieke beleggers in Nederland. Het is volgens hem onverstandig om te denken dat logistiek alleen maar nadelen heeft. Het is een belangrijke industrie waarin Nederland zich in positieve zin onderscheidt van andere landen in Europa. Het is domweg zonde om dat te laten verdwijnen, aldus Uwents.
Aantasting van het landschap
Critici willen dat het aantal logistieke megaloodsen wordt teruggedrongen. Het is niet alleen een ongewenste aantasting van het landschap, het zorgt ook voor meer verkeer op de weg. De loodsen moeten immers worden bevoorraad en van daaruit moeten de goederen verder worden getransporteerd, zowel binnen Nederland als daarbuiten. De opkomst van online winkelen zorgt ervoor dat de vraag naar distributiecentra stijgt. Dit brengt ook werkgelegenheid mee. Niet alleen op de vloer, maar bijvoorbeeld ook in de IT. Als Nederland een rem zet op het aantal distributiecentra dan zullen bedrijven die er gebruik van willen maken naar elders uitwijken en de werkgelegenheid meenemen, is de verwachting.
Marges voor beleggers worden kleiner
WDP koopt ook zelf grond aan. In Zuid-Limburg werd een stuk grond van 12 ha aangekocht, waar mogelijk distributiecentra gevestigd gaan worden. Zelf aankopen en ontwikkelen is noodzakelijk, omdat de marges voor beleggers in de logistiek erg klein zijn. Ondanks de lopende discussie over de megaloodsen doet WDP goede zaken. In 2021 werd voor 78 miljoen geïnvesteerd in logistieke hallen. In totaal hoopt WDP in 2021 zo’n 300 miljoen te investeren, onder meer in projecten in België en Roemenië. De waarde van het bedrijf steeg flink, mede omdat het vastgoed dat WDP in portefeuille heeft in waarde stijgt. Ook stegen de huurinkomsten ten opzichte van 2020. Voor aandeelhouders zit er derhalve een dividenduitkering in het vat, waarschijnlijk van € 0,88 per aandeel.
Bron: Het Financieele Dagblad