Een narcistische CEO doet een bedrijf geen goed
1 november 2020
Als een bedrijf wordt geleid door een narcistische CEO kan dit verstrekkende gevolgen hebben. Niet alleen tijdens het ‘regime’ van deze leidinggevende maar ook in de periode daarna. Het kan zo ver gaat dat innovaties binnen een bedrijf uitblijven waardoor er een achterstand ten opzichte van concurrenten kan ontstaan. Zo’n CEO komt vaak als veelbelovende nieuwe medewerker binnen, met mooie verhalen over de toekomst van het bedrijf. Maar zodra de positie van CEO is bereikt verandert het gedrag. De CEO krijgt narcistische trekjes, gaat intimideren en stelt zichzelf boven de wet binnen het bedrijf. Op deze manier kan al snel een angstcultuur ontstaan waarin medewerkers elkaar niet meer vertrouwen.
Narcistische leiders zorgen voor veel onrust in een bedrijf
Twee onderzoekers van Stanfort en UC Berkeley ondervroegen 1.800 medewerkers van bedrijven naar hun ervaringen met de CEO. Als er sprake was van een narcistische CEO zorgde dit voor onderling argwaan. Als je niet bij de CEO in een goed blaadje stond kon je maar beter oppassen, want anders staat je baan op de tocht. Mensen die onder dit soort omstandigheden moeten werken, zijn doorgaans niet de personen waar een bedrijf het van moet hebben als het om innoveren en dus groeien gaat.
Succesvolle leiders scoren laag op de narcisme ladder
De conclusies uit het onderzoek zijn niet heel verrassend. Leiders die qua narcisme laag scoren, zijn heel succesvol. De onderzoekers noemen als voorbeelden de CEO’s van Microsoft, Ford en IBM. Stuk voor stuk succesvolle bedrijven waar innovatie hoog in het vaandel staat. Een bedrijf moet dus voorkomen dat er een narcistische CEO aan de macht komt. Let bij de benoeming op of een kandidaat in staat is om ook anderen krediet te geven of alleen zichzelf ophemelt. Beoordeel of grootse pannen die de kandidaat ontvouwt ook een degelijke basis hebben. Dan nog kan het misgaan, maar is de kans op een verkeerde keuze uiteindelijk wel een stuk kleiner.
Bron: Het Financieele Dagblad