Er komt meer ruimte voor groen in de nimmer aflatende bouwambities van Rotterdam
18 oktober 2021
Rotterdam is een stad van bouwers. Dat begon na de Tweede Wereldoorlog en sindsdien zijn ze niet meer gestopt met de wederopbouw van hun stad. Niet lullen maar poetsen, in Rotterdam worden de overhemden verkocht met opgestroopte mouwen. Maar toch lijkt er voorzichtig iets te veranderen. Niet alleen de skyline van de stad heeft de hoogste prioriteit, er gaan ook steeds meer stemmen op voor meer groen in Rotterdam. De stad moet niet alleen groeien maar ook klimaatbestendig, koel en groen worden.
Niet alleen mikken op prestige
Rotterdam mikt nog steeds voor een groot deel op prestige. De Zalhaventoren is met zijn 215 meter voor nu het hoogste gebouw van de Benelux. De woontoren bereikte in oktober 2021 zijn hoogste punt. Ook Het Depot, het opvallende, spiegelende gebouw waar museum Boijmans van Beuningen een deel van zijn collecties gaat bewaren en tentoonstellen, is een echte blikvanger voor de stad. Hier is echter ook al aan groen gedacht, want op het dak is een bos aangeplant waar bezoekers de lunch kunnen gebruiken. En dat is niet het enige groene project waar in Rotterdam aan gewerkt wordt. De stad moet ‘groene longen’ krijgen en daarvoor is ruim 2 miljoen euro uitgetrokken.
Hete Hofbogenpark
Dat Rotterdam zijn plannen om te vergroenen serieus neemt blijkt uit de ontwikkeling van het Hofbogenpark op een voormalig spoorviaduct. Dit park is ontworpen samen met de Dakdokters, een bedrijf dat inmiddels ruime ervaring heeft opgedaan in de aanleg van groen. Daarnaast zijn DS Landschapsarchitecten en De Urbanisten bij de ontwikkeling betrokken. Het groen in het park moet gaan zorgen voor de opname van CO2 en moet daarnaast een plek worden om te ontspannen. Er komen terrassen waar bezoekers koffie kunnen drinken en er wordt ruimte gecreëerd om te sporten en te spelen. Het bos is vanaf Rotterdam CS binnen 5 minuten lopen bereikbaar en beslaat een wandelgebied van zo’n 2 kilometer.
Ontwikkeling van Rotterdam-Zuid
Rotterdam Zuid was lang het ondergeschoven kind van de stad. Werkloosheid en criminaliteit vieren er hoogtij in de volkswijken. Wie niets te zoeken heeft in Zuid komt er liever niet. Maar ook dat moet veranderen, vindt het stadsbestuur. De wijken Katendrecht en De Kop van Zuid werden de afgelopen decennia al opgeknapt. Ook wijken als Feijenoord en Charlois komen aan de beurt. Dit is bittere noodzaak, want ook dit deel van de stad moet een bijdrage leveren aan de 50.000 nieuwe woningen die Rotterdam tot 2040 wil bouwen. Voor de bewoners moeten natuurlijk ook voorzieningen komen zoals scholen en winkels, maar daarnaast wordt er ook in dit deel van Rotterdam nadrukkelijk aandacht gegeven aan groen. Naast reguliere woningbouw komen er ook innovatieve projecten. Zo zijn er plannen voor een dorp met tiny houses in het Zuiderpark tot drijvende woningen in de Nassauhaven.
Getijdenpark Feyenoord
Over de bouw en vooral de bekostiging van Feyenoord City, het prestigieuze nieuwe voetbalstadion van de gelijknamige voetbalclub, wordt al jaren gediscussieerd. Feyenoord City moet een nieuw bruisend hart worden met niet alleen die fraaie voetbaltempel maar ook woningen, winkels, horeca en andere bedrijvigheid. Aan de rand van Feyenoord City moet het Getijdenpark Feyenoord komen, een oase van rust met ruimte voor flora en fauna. Dit park moet een ‘groene long’ worden voor Rotterdam. Omdat twee longen wenselijk zijn, komt er een tweede park in de Maashaven. En omdat Rotterdam altijd voorop wil lopen qua innovatie, is een derde groene long voor de stad ook al in ontwikkeling, namelijk de Rijnhaven. Er is al een drijvend kantoor, de hoofdvestiging van het klimaatinstituut van de VN. Daarnaast zijn er plannen voor een drijvend restaurant en een compleet drijvend stadspark. Hiermee wil Rotterdam zijn imago van hypermoderne strakke blokkendoos voorgoed van zich afschudden en zich duidelijker op een klimaatbewuste toekomst richten.
Bron: Het Financieele Dagblad