Elk dak een zonnepark: het nieuwe verdienmodel van vastgoedbelegger WDP
19 augustus 2024
De Belgische vastgoedbelegger Warehouses de Pauw (WDP) heeft zonne-energie ontdekt als een veelbelovende inkomstenbron. Door de grote daken van zijn distributiecentra en magazijnen om te vormen tot zonneparken, biedt WDP nu ook laadstations voor elektrische vrachtwagens aan. Deze stap markeert een verschuiving van een centraal naar een decentraal energiesysteem.
Innovatieve laadstations bij logistieke centra
Een voorbeeld van deze transformatie is het nieuwe oplaadstation voor elektrische vrachtwagens bij het logistieke centrum in Zellik, nabij Brussel. Hier kunnen vrachtwagens met een snelheid van 150 kilowatt opladen, wat een stuk sneller is dan de gebruikelijke 11 kilowatt bij reguliere laadpalen. Dit zorgt voor een efficiënte oplaadtijd van ongeveer twee uur, wat cruciaal is in de logistieke sector waar tijd letterlijk geld is. Deze hyperchargers ondersteunen de trucks die meerdere keren per dag ladingen vervoeren van en naar Zellik.
Nieuwe inkomstenstroom via zonne-energie
WDP heeft zijn bedrijfsmodel uitgebreid door zonne-energie te integreren. Al in 2006 overwoog CEO Joost Uwents om zonnepanelen op de daken van de magazijnen te plaatsen. Dit idee heeft inmiddels geleid tot substantiële investeringen. Vorig jaar werd het grootste zonnedak van Europa in de Gentse haven geïnstalleerd, goed voor een oppervlakte van 25.000 vierkante meter. Bijna 7% van de omzet van WDP kwam vorig jaar uit zonne-energie, en de plannen zijn om deze opbrengst in 2027 te verhogen naar 350 megawattpiek, wat naar schatting €40 miljoen extra moet opleveren.
Decentraal energiebeheer
WDP streeft ernaar om zijn energievoorziening zelf te beheren om congestieproblemen op het stroomnet te vermijden. Door te investeren in lokale energie-oplossingen en batterijopslag, kan WDP de energie-efficiëntie verbeteren en onafhankelijker worden van centrale energieleveranciers. Op het dak van het logistieke centrum in Zellik zijn honderden zonnepanelen geïnstalleerd, die samen maximaal 1,5 megawatt opwekken en worden gebruikt voor de dertig oplaadpunten voor voertuigen.
Toekomstige investeringen en uitdagingen
De plannen van WDP omvatten ook grotere batterijparken, zoals de investering van tientallen miljoenen euro’s in Genk. Met behulp van tradingsoftware wil het bedrijf de marktprijzen monitoren en strategisch energie kopen of verkopen. Ondanks de ambitieuze plannen heeft WDP te maken met uitdagingen zoals een lagere opbrengst uit zonne-energie door slecht weer en lagere stroomprijzen. De investering in elektrische vrachtwagens blijft ook een kostbare aangelegenheid, vooral gezien de hogere kosten van elektrische voertuigen in vergelijking met dieselmodellen.
Beleggersvertrouwen en financiële gezondheid
WDP’s aandelen worden momenteel verhandeld tegen een premie ten opzichte van de boekwaarde, wat duidt op een sterk vertrouwen van beleggers in het bedrijf. Ondanks een daling van meer dan 10% van de aandelenkoers dit jaar, wordt WDP nog steeds als een solide investering gezien vanwege de goede financiële dekking tegen rente-risico’s. Analisten zijn echter kritisch over de terugverdientijd van de investeringen in zonne-energie, die voorlopig nog niet direct bijdragen aan hogere inkomsten.
WDP blijft investeren in duurzame energieoplossingen en elektrische vrachtwagens, wat op lange termijn moet leiden tot verdere waardecreatie en een sterke positie in de markt.
Bron: fd.nl