Duitse wegen en spoorlijnen dringend toe aan groot onderhoud

18 januari 2022

Wie wel eens door Duitsland rijdt zal het gemerkt hebben: het onderhoud aan de Duitse infrastructuur loopt enorm achter. Dat geldt niet alleen voor wegen, bruggen en viaducten, maar ook voor het spoornetwerk. De regering Merkel heeft de afgelopen jaren te weinig geïnvesteerd waardoor er nu enorme achterstanden zijn, waardoor sloop in veel gevallen de enige optie is. Onlangs werd een viaduct bij Lüdenscheid gecontroleerd. Het viaduct bleek dusdanig door corrosie te zijn aangetast dat het gesloopt moet worden. Dit viaduct is pas 5 decennia oud. In 2021 werd een brug bij Wiesbaden gesloten, sindsdien is de stad alleen nog bereikbaar via een omweg. Ook een brug bij de hoofdstad Berlijn verkeert in zeer slechte staat.

Snelheid is niet aan de Duitsers besteed

Veel problemen op het gebied van onderhoud aan de Duitse infrastructuur hebben haast. De nieuwe minister van Verkeer, de FDP’er Volker Wissing dringt er dan ook op aan bij de regering dat noodzakelijk onderhoud zo snel mogelijk wordt opgepakt. Maar Duitsland heeft niet bepaald een goede reputatie op dit vlak. De bouw van het nieuwe treinstation bij Stuttgart duurde jaren, de opening van het nieuwe vliegveld bij Berlijn werd keer op keer uitgesteld. Het ligt dus in de lijn der verwachting dat de vervanging van versleten bruggen en viaducten jaren in beslag gaat nemen. Ook de Duitse branchevereniging voor de bouw maakt zich ernstig zorgen. Zij pleiten voor een gestructureerde aanpak waarbij alle krachten worden gebundeld om de problemen zo snel mogelijk op te lossen.

Duitse wegen en spoorlijnen dringend toe aan groot onderhoud

Autobahn GmbH

Om de infrastructuur van de wegen aan te pakken werd de Autobahn GmbH opgericht. Dit bedrijf moet zorgen voor een landelijke aanpak. Tot die tijd was het onderhoud aan de Duitse infrastructuur de verantwoordelijkheid van de deelstaten. Een inventarisatie heeft inmiddels geleerd dat 3.000 van de 27.000 bruggen in autosnelwegen ernstig achterstallig onderhoud hebben. Een brug bij Sauerland bleek zo slecht dat het onderhoud veel langer gaat duren dan de ‘enkele maanden’ die er eerder voor werden uitgetrokken. Het gaat om een ruim 400 meter lange brug die een 75 meter diep dal overbrugt. Ernstige corrosie is de oorzaak van de slechte staat van deze brug. Als dit viaduct moet worden gesloopt duurt het minstens 5 jaar voordat een vervangend viaduct gereed is. De oude constructie opblazen versnelt het proces aanzienlijk. Of voor de laatste optie wordt gekozen is nog niet duidelijk. Op dit traject liggen nog meer bruggen die dringend onderhoud nodig hebben of moeten worden vervangen. De staat is volgens deskundigen slecht, maar nog niet gevaarlijk. Duitsland zal een drama zoals met de brug in Genua die instortte wat 43 levens eiste, zeker willen voorkomen.

Bron: Het Financieele Dagblad