De ruimte terugwinnen: parkeerplaatsen omvormen in steden

28 augustus 2024

De auto neemt steeds meer ruimte in steden in, en er ontstaat discussie over de rol van de auto in de stedelijke omgeving. Terwijl het aantal auto’s blijft stijgen, proberen steden alternatieven te vinden om de ruimte effectiever te benutten. Het collectief stadslab Raum in Utrecht biedt volgende maand een reeks experimenten aan waarbij parkeerplaatsen worden omgevormd tot plekken die bijdragen aan de leefbaarheid van de stad.

Denk hierbij aan een sjoelbak voor buurtbewoners, een mini-straatbioscoop, felgekleurd straatmeubilair en zelfs een buurtzwembadje. Deze experimenten zijn bedoeld om de polariserende discussie rondom parkeerplaatsen te verzachten en te laten zien welke nieuwe mogelijkheden er kunnen ontstaan.

Grotere auto’s nemen meer ruimte in

Een belangrijke reden voor de toegenomen druk op parkeerplaatsen is de groeiende omvang van auto’s. De gemiddelde nieuwe auto in Europa is in de afgelopen jaren breder en zwaarder geworden, mede door de populariteit van SUV’s. Deze grotere auto’s nemen niet alleen meer fysieke ruimte in beslag, maar brengen ook veiligheidsrisico’s met zich mee. Uit onderzoek blijkt dat grotere auto’s gevaarlijker zijn voor andere weggebruikers, zoals voetgangers en fietsers, en bijdragen aan slijtage van wegen en bruggen.

Steden passen zich aan

Steden beginnen langzaam hun beleid aan te passen aan de veranderende omstandigheden. In veel gemeenten, zoals Utrecht en Amsterdam, worden plannen gemaakt om het autogebruik te reguleren, bijvoorbeeld door het verhogen van parkeertarieven voor grote auto’s. Deze plannen zijn echter niet eenvoudig uit te voeren en stuiten vaak op weerstand. Veel mensen zijn afhankelijk van hun auto, vooral buiten de stad waar openbaar vervoer minder beschikbaar is.

De zoektocht naar oplossingen

Het aanpassen van het stedelijke landschap is een complexe operatie, die verder gaat dan het simpelweg weghalen van parkeerplaatsen. Alternatieve maatregelen zoals het stimuleren van kleinere auto’s door middel van belastingen, of het bevorderen van het gebruik van deelauto’s, worden genoemd als mogelijke oplossingen. Echter, deze veranderingen vergen tijd en zullen niet zonder tegenstand worden ingevoerd.

Terugkijken naar de geschiedenis

De discussie over het terugwinnen van ruimte in de stad is niet nieuw. Vroeger waren grote centrale pleinen in Nederlandse steden, zoals de Neude in Utrecht, vaak parkeerplaatsen. Deze zijn nu omgevormd tot levendige openbare ruimtes. Dit laat zien dat verandering mogelijk is, hoewel het tijd kost en aanvankelijk op weerstand stuit. De experimenten van Raum en de toenemende druk om auto’s beter te reguleren, laten zien dat steden wereldwijd op zoek zijn naar een nieuwe balans tussen de auto en leefbare openbare ruimte.

Bron: nrc.nl