De grootste stadshub van Nederland staat grotendeels leeg
9 december 2024
Een duurzaam megaproject met lege hallen
Met een prijskaartje van ruim 300 miljoen euro is het CTPark in Amsterdam niet alleen de grootste stadshub van Nederland, maar ook een van de meest duurzame. Het distributiecentrum in het Westelijk Havengebied is uitgerust met 13.000 zonnepanelen, een snellaadstation voor elektrische voertuigen en voldoet aan de strengste duurzaamheidsnormen. Het doel: efficiënte, emissieloze bevoorrading van de stad per boot, elektrische vrachtwagen of e-bike. Toch staat 80 procent van het gebouw, inclusief 10.000 vierkante meter kantoorruimte, nog altijd leeg.
Hoge huren als struikelblok
De huurprijs van 120 euro per vierkante meter per jaar, fors hoger dan de 80 euro in omliggende panden, wordt genoemd als belangrijke reden voor de leegstand. Hoewel er enkele huurders zijn, zoals VolkerWessels Bouwmaterieel, de groenteteler Growy en Heineken, blijft een groot deel van het gebouw onbezet. René Buck, ceo van Buck Consultants, wijst op de concurrentie van goedkopere alternatieven in de buurt.
Zero-emissiezones moeten vraag stimuleren
De introductie van zero-emissiezones in 2025 zou de vraag naar stadshubs moeten vergroten. Deze zones maken emissievrije stadsdistributie essentieel, en CTPark heeft hiervoor alle faciliteiten. Daarnaast biedt het pand een oplossing voor de volle elektriciteitsnetten rond Amsterdam, met voldoende capaciteit om groei te ondersteunen. Toch lijkt de groei vooralsnog traag, mede door wispelturig beleid rond de emissievrije zones. Een verkleining van de geplande Amsterdamse zone en onduidelijkheid over handhaving verminderen de urgentie voor bedrijven om zich hier te vestigen.
Gebrek aan laad- en losplekken voor vervoer over water
Oorspronkelijk was het plan om ook goederen via boten naar de stad te vervoeren, maar in de praktijk ontbreekt het aan voldoende laad- en losplekken. Stadslogistiek-expert Walther Ploos van Amstel benadrukt dat watertransport vooral geschikt is voor bulkgoederen, zoals bouwmaterialen en dranken, en minder voor kleinere ladingen zoals pakketten. Dit beperkt de aantrekkingskracht van de locatie.
Veranderende vraag en kleine aanpassingen
Om in te spelen op de markt, worden delen van de grote hallen verbouwd tot kleinere units. Dit biedt mogelijkheden voor kleinere gebruikers die geen 10.000 vierkante meter nodig hebben. Volgens CTP neemt de belangstelling toe, met dagelijks meerdere bezichtigingen en drie potentiële huurders die zich binnenkort mogelijk aansluiten.
Gemeentelijke regels compliceren verhuur
Volgens voormalig eigenaar Wim Beelen zorgt het gemeentelijk havenbedrijf voor extra obstakels. Huurders moeten aantonen dat hun activiteiten havengebonden zijn, een toets die volgens vastgoedexperts bijdraagt aan de leegstand in het gebied. CTP benadrukt echter dat alle voorgestelde huurders aan deze eisen hebben voldaan en dat de relatie met het havenbedrijf goed is.
De toekomst van stadshubs blijft onzeker
Hoewel CTP optimistisch blijft over de bezettingsgraad van het gebouw, werpen tegenstrijdig beleid en hoge huurprijzen een schaduw over de toekomst van deze en andere stadshubs. Terwijl gemeenten zoals Amsterdam vasthouden aan emissievrije zones, lijkt de markt nog niet volledig voorbereid op deze transitie. Logistieke dienstverleners die hebben geïnvesteerd in elektrische wagenparken uiten hun onvrede over de traagheid en onduidelijkheid rond de regelgeving, wat de ontwikkeling van nieuwe stadshubs verder bemoeilijkt.
Bron: nrc.nl