Binnenstad bedreigd door anti-autobeleid

20 maart 2018

Ruim 70 procent van stadsbewoners heeft het liefste dat vervuilende auto’s uit de binnenstad verdwijnen. Dit blijkt uit een peiling die I&O Research heeft gehouden onder inwoners van de twintig grootste steden. Milieudefensie roept op om fietsers, voetgangers en het openbaar vervoer meer ruimte te geven in de steden en deze zo groener, gezonder en leefbaarder te maken. Zou het echter zo kunnen zijn dat het weren van auto’s ervoor zorgt dat de binnenstad juist minder levendig wordt?

“Groen, gezond en leefbaar” past niet bij binnenstad

Jan Jager, Planoloog en hoofdredacteur van Stadszaken.nl, is het maar gedeeltelijk eens met Milieudefensie. Hoewel Jager achter de schoneluchtcampagne staat, geeft hij aan dat “groen, gezond en leefbaar” niet bij een dynamische binnenstad hoort. Bovendien regent het vanuit de retail negatieve reacties, want met een beleid tegen auto’s jaag je consumenten de stad uit.

Auto’s in gedoseerde mate toelaten

Stedelijkheid, dynamiek en levendigheid zijn factoren die nodig zijn om een gezonde binnenstadeconomie te krijgen. Dat steeds meer winkels leeg staan is in veel steden een doorn in het oog. Deze winkelsluitingen brengen de levendigheid in gevaar. Auto’s kunnen in gedoseerde mate toegelaten worden, mits er een snelheidslimiet is en ze openbare gebieden niet domineren. Dit kan bijdragen aan het herstel van de binnenstadeconomie. Auto’s zorgen ervoor dat de stad ook na sluitingstijd van winkels levendig blijft en dat nieuwe functies in de stad zoals werken en ontspannen mogelijk zijn. Ook is een autovriendelijke stad toegankelijker voor mensen die slecht ter been zijn.

Jager is van mening dat de wegen waarlangs een stad in het verleden is ontstaan als levensaders zijn. Wanneer je deze wegen vervangt door bijvoorbeeld een ringweg, dan haal je het leven uit een stad of dorp. Klassieke stedenbouwers baseerden functies en gebouwen rond de infrastructuur, waarom zouden die gescheiden moeten worden? Die functiescheiding moet worden opgeheven, auto’s moeten gedoseerd toegelaten worden tot de binnenstad.

Bron: Het Financieele Dagblad