Beter nadenken over je werk

14 november 2017

Innovatie is mensenwerk. Om nieuwe kennis en technologie succesvol toe te passen, zijn er goede mensen nodig binnen je organisatie. Volgens Henk Volberda, academisch directeur van het ECBI, en zijn collega’s, wordt slechts 25 procent van het succes van een innovatie bepaald door het technische gedeelte. 75 procent wordt bepaald door sociale innovatie, maar de investeringen hierin daalden juist afgelopen jaar. Daarentegen stegen de investeringen die bedrijven doen binnen onderzoek en ontwikkeling.

Sociale innovatie

Sociale innovatie is het investeren in leiderschapsontwikkeling, nieuwe vaardigheden van medewerkers en betere samenwerking (intern en met partners en klanten). Het doel hiervan is het sneller en beter herkennen, delen en gebruiken van nieuwe technologie en kennis. Dit leidt vervolgens tot nieuwe toepassingen zoals nieuwe producten en diensten die geld opleveren in de markt.

Adviezen

Het rapport van Volberda gaf enkele adviezen over het investeren in sociale innovatie. Leidinggevenden moeten medewerkers helpen om zich te ontwikkelen en hen de vrijheid geven om eigen ideeën uit te proberen. Behandel daarnaast medewerkers gewoon als volwassenen en laat ze zoveel mogelijk zelf doelen stellen en hun eigen werk managen. Nederlands onderzoek laat zien dat dit niet alleen leidt tot meer innovatie, maar ook tot meer klantgerichtheid en meer omzet en winst. Help medewerkers nieuwe competenties te ontwikkelen. Het gaat dus niet zozeer om ‘handiger worden in je werk’, maar om ‘beter nadenken over je werk’.

Bron: NRC Handelsblad