Amsterdam moet fors investeren voor herstel van bruggen en kades
27 mei 2019
Een rondgang langs de vele kades in Amsterdam heeft aan het licht gebracht dat een groot deel van de vele kades en bruggen in de hoofdstad dringend aan groot onderhoud toe is. Op dit moment is een kwart miljard euro gereserveerd voor dit onderhoud. De verantwoordelijke wethouder denkt dat zelfs dit forse bedrag niet toereikend zal zijn.
10 kilometer kademuur staat op instorten
Tientallen jaren heeft de gemeente Amsterdam het onderhoud aan kades en bruggen verwaarloosd. Als gevolg daarvan bleek begin dit jaar dat zo’n 10 kilometer kademuur letterlijk op instorten staat. Nog eens 24 kilometer verkeert in dusdanig slechte staat dat de situatie zorgelijk is. De overige circa 150 kilometer is er ook niet best aan toe. Het komt steeds vaker voor dat kademuren spontaan instorten. Dit gebeurde inmiddels al bij het Entrepotdok en de Nassaukade. Om gevaarlijke situaties te voorkomen mag zwaar verkeer inmiddels niet meer over een zestal bruggen in Amsterdam rijden. Het herstel is ingewikkeld en zal daarom de nodige jaren in beslag gaan nemen.
Herstelkosten uit budget Javabrug
Het benodigde bedrag van 250 miljoen euro wordt gehaald uit het budget dat is bedoeld voor de Javabrug, die over het IJ wordt gebouwd. Wethouder Kock van Infrastructuur ontkent dat de bouw van deze brug daarmee op de lange baan wordt geschoven. Hiervoor zal volgens hem eveneens geld in de begroting worden gevonden. Het is nu zaak om aan de kades noodzakelijk onderhoud te plegen om de ergste problemen op te lossen. Daarnaast moeten er met bedrijven langlopende contracten worden gesloten om de overige herstelwerkzaamheden in de komende jaren uit te voeren.
Om de kosten te kunnen betalen verhoogt de gemeente Amsterdam de toeristenbelasting. Een overnachting in een hotel gaat 3 euro per nacht meer kosten. Ook moet meer worden betaald voor een stadsrondleiding of een festivalbezoek in de stad. Daarnaast komt er een reorganisatieronde onder het ambtelijk apparaat dat honderden banen gaat kosten en welke zo’n 50 miljoen aan bezuinigingen moet gaan opleveren.
Bron: NRC Handelsblad