Ambities woningbouw Rotterdam liggen hoog, maar zijn ze ook haalbaar?
29 juli 2019
De woningbouw in Rotterdam moet de komende pakweg 20 jaar een flinke impuls krijgen. Als het aan de lokale overheid ligt komen er tot 2040 zo’n 50.000 nieuwe woningen bij. Dat is een aantal dat vergelijkbaar is met de totale woningvoorraad van een stad zoals Delft. Het bijzondere van de plannen is dat er geen Vinex wijken aan de rand van de stad worden gebouwd. Alle woningen moeten worden gerealiseerd binnen de huidige stadsgrenzen. Hiervoor wordt gekozen om studenten na hun afstuderen de kans te bieden in de stad te blijven wonen en ouderen die graag in de stad wonen vanwege goede voorzieningen die mogelijkheid te bieden.
Uitbreiding van totale woningvoorraad met 17%
Rotterdam is na Amsterdam qua grootte de tweede stad van Nederland. Op dit moment heeft Rotterdam zo’n 311.000 woningen. Als de ambitieuze plannen voor de woningbouw in Rotterdam doorgaan dan betekent dit dat de woningvoorraad toeneemt met zo’n 17%. Overigens denkt de verantwoordelijk wethouder dat het aantal van 50.000 woningen nog aan de lage kant is. Het kunnen er ook heel goed 55.000 worden is zijn inschatting.
Binnenstedelijk bouwen is de ambitie
De woningbouw in Rotterdam moet uitsluitend ‘binnenstedelijk’ worden gerealiseerd. Regionaal is afgesproken dat de omgeving van de stad groen moet blijven en dat er dus niet lukraak ‘een paal in een weiland in de grond wordt geslagen’. Er liggen onder andere kansen rondom het geplande nieuwe stadion van Feyenoord en rond het Zuidplein. Bovendien staan Spangen en Delfshaven op de nominatie om te worden ontwikkeld tot toekomstig woongebied.
Er moet creatief met de beschikbare ruimte worden omgegaan, omdat er immers ook ruimte moet worden gemaakt voor voorzieningen zoals scholen, winkels en vrijetijdsbesteding. Daarnaast wordt naar het openbaar vervoer gekeken om te voorkomen dat er meer autoverkeer wordt gegenereerd met de nieuwe woningen. Er zijn plannen voor een nieuwe metroverbinding met Rotterdam Zuid en het doortrekken naar Dordrecht van de lightrailverbinding tussen Rotterdam en Den Haag.
Bron: Het Financieele Dagblad