Het falen van winkelcentrum The Wall in Utrecht
21 januari 2019
In 2009 verrees in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn een groot winkelcentrum genaamd The Wall, gerealiseerd door Roger Lips. Het zou een succes worden, met veel winkels, eetgelegenheden, een hotel, een sportschool en ander vermaak. Maar de crisis sloeg in volle hevigheid toe, en het werd een grote teleurstelling. Drie jaar later verkocht Lips het winkelcentrum. In 2013 werd hij zelfs persoonlijk failliet verklaard en ook nog eens beschuldigd van faillissementsfraude. Hij vertrok naar Dubai en niemand zag hem weer terug.
De vele eigenaren
Het winkelcentrum werd al vaak verkocht, maar vooral als bijkomstigheid. Lips verkocht het centrum aan SNS, waar hij een hypotheekschuld had. SNS kwam in handen van de staat tijdens de crisis. De staat verkocht het vastgoed aan een Amerikaans vastgoedbedrijf.
Bij geen enkele eigenaar werd het een succes. Er zitten wat winkels, een MacDonalds en een koffietent. Daar blijft het bij. Geen hotels, geen sportschool. Veel panden staan leeg. Het is een troosteloos geheel. De huurders zijn er de dupe van. Er werd volgens hen geen aandacht besteed aan het winkelcentrum. Er was geen sfeer en diversiteit. Het pand werd ook niet goed onderhouden.
Restricties van de gemeente
De gemeente Utrecht werkte ook niet echt mee. Ze wilde niet dat de winkels uit het centrum weggeconcurreerd werden. Daarom waren er strenge eisen. Er mochten alleen winkels komen met meer dan 2000 vierkante meter winkeloppervlak, en het mochten modewinkels, supermarkten of warenhuizen zijn. Maar de grote ketens wilden zulke grote winkels niet meer.
Nu de economie weer aantrekt, gaat het wel beter met The Wall. Er is minder leegstand en er zijn meer bezoekers. En in 2018 wisselde het complex weer van eigenaar, met de hoop op verbetering. De nieuwe eigenaren zijn John Groenewoud en Harry Hilders, respectievelijk van Build to Build en Urban Estate. Ze kochten het pand voor 49 miljoen euro. Ze hebben nog geen duidelijke plannen, maar zeggen wel voor de lange termijn te willen investeren.
Nu is het nog de vraag of de nieuwe eigenaren afscheid mogen nemen van de restricties van de gemeente. Dan zal het winkelaanbod veel diverser worden en komen er ook meer klanten. Winkelen moet een beleving zijn, zo zegt hoogleraar Koelmeijer. The Wall moet een leuke plek zijn om naartoe te gaan, los van de winkels die er zijn.
Bron: NRC.nl