Winkelpand alleen in topsteden nog rendabel
22 november 2018
De huurprijzen van winkelpanden dalen al jaren. Niet alleen in Nederland, maar ook in andere landen wordt het steeds minder populair om een winkelpand te huren. Alleen in echte topsteden zoals Amsterdam, Londen of Parijs stijgen de huurprijzen nog omdat ondernemers het daar nog wel aandurven om een winkel te openen. Maar in voorheen toch populaire winkelsteden zoals in Nederland Rotterdam, Utrecht en Den Haag daalden de prijzen vorig jaar met gemiddeld 4%.
De opkomst van creatieve steden
Steden moeten het niet meer hebben van hun winkelgebied. Als mensen een stad bezoeken doen ze dat niet meer in de eerste plaats om te winkelen. Kopen doen mensen nu eenmaal steeds meer online. Ze gaan naar een stad om die te beleven. Het is dus zaak om ervoor te zorgen dat je de bezoeker wat te bieden hebt op cultureel of creatief gebied. Dan trek je nog bezoekers aan die dan wellicht ook nog geld uitgeven in de winkels en de horeca. Als in een stad de huurprijs voor winkelpanden stagneert dan moet die stad zich serieus afvragen hoe het tij kan worden gekeerd.
Publiekstrekkers
Er zijn nog steeds populaire winkelketens die nieuwe filialen openen. Als een stad een H&M of een Zara weet ‘binnen te halen’ dan betekent dit dat het winkelgebied van deze stad daadwerkelijk iets te bieden heeft. Het winkelend publiek is daarnaast vooral geïnteresseerd in kleine, unieke winkeltjes die je elders niet vindt. Amsterdam wordt steeds drukker en voller. De hoofdstad trekt steeds meer toeristen. Dit heeft als gevolg dat mensen elders hun heil gaan zoeken. Niet alleen de toeristen, maar ook de inwoners ontvluchten de drukte en gaan naar andere steden. Als die steden iets te bieden hebben, zoals goede horeca, bioscopen en theaters, dan zal dit ook een positieve invloed hebben op de winkels in die stad.
Bron: FD