Brandrisico’s elektrische auto’s in parkeergarages sterk overtrokken
23 januari 2025
Elektrische auto’s niet het grootste probleem in parkeergarages
Het beeld dat elektrische auto’s een groot veiligheidsrisico vormen in parkeergarages, wordt vaak overdreven. Dit betogen experts Peter van de Leur, Maarten Gies en Ronald Oldengarm naar aanleiding van recente berichtgeving van de NOS. Zij wijzen erop dat het echte probleem ligt bij moderne brandstofauto’s, die steeds brandbaarder zijn geworden door het gebruik van meer kunststof en elektronische systemen.
Hoewel een brandende elektrische auto voor de brandweer een logistieke uitdaging kan zijn, is het veiligheidsrisico voor mensen en gebouwen beheersbaar. Het echte gevaar schuilt in bestaande parkeergarages onder woon- of zorggebouwen, waar veel brandbare auto’s geparkeerd staan en waar de regelgeving niet is aangepast aan het veranderende wagenpark.
Waarom moderne auto’s gevaarlijker zijn
Moderne auto’s zijn door de jaren heen steeds groter geworden en bevatten meer kunststof en elektronische apparatuur. Dit verhoogt de intensiteit en snelheid waarmee een brand zich kan verspreiden, zeker in afgesloten ruimtes zoals parkeergarages. Een autobrand op straat is meestal eenvoudig te blussen, maar in een parkeergarage kunnen meerdere voertuigen elkaar snel aansteken. Dit risico is extra groot in garages onder woon- of zorggebouwen, waar vluchtroutes beperkt zijn en bewoners vaak hulp nodig hebben om te evacueren.
In landen zoals Engeland en Noorwegen hebben grote branden in vrijstaande parkeergarages laten zien hoe snel een vuur zich kan ontwikkelen. Gelukkig vielen daar geen slachtoffers, omdat deze garages geen bovenliggende gebouwen hadden. Maar in Nederland, met veel ondergrondse parkeergarages, zijn de risico’s aanzienlijk groter.
De rol van elektrische auto’s bij brandveiligheid
Hoewel elektrische auto’s specifieke uitdagingen met zich meebrengen, zoals het herontsteken van batterijen na een eerste blussing, zijn ze minder vaak betrokken bij branden dan brandstofauto’s. Dit komt omdat elektrische voertuigen geen brandstof, olie of turbo’s bevatten, die vaak als oorzaak van brand dienen. Onderzoek toont zelfs aan dat elektrische auto’s vijf tot tien keer minder vaak brand veroorzaken.
Toch brengt de toenemende populariteit van elektrische auto’s logistieke problemen voor de brandweer met zich mee. Het blussen van een brand in een elektrische auto kost meer water en tijd. Bovendien kan het verwijderen van een wrak uit een ondergrondse parkeergarage lastig zijn. Maar deze uitdagingen zijn oplosbaar en vormen geen directe bedreiging voor de veiligheid van mensen of gebouwen.
Bestaande parkeergarages blijven het grootste risico
De meeste bestaande parkeergarages in Nederland zijn ontworpen volgens verouderde bouwregels die ervan uitgingen dat autobranden klein en beheersbaar blijven. Deze aanname houdt geen stand met het moderne wagenpark, dat grotere en brandbaardere auto’s herbergt. Veel garages missen cruciale brandveiligheidsmaatregelen, zoals sprinklerinstallaties of beschermende bekleding tegen betonspatten.
Nieuwe parkeergarages worden vaak uitgerust met sprinklers en voldoen aan strengere veiligheidsvoorschriften. Maar oudere garages, vooral die onder woon- of zorggebouwen, zijn vaak niet aangepast aan de veranderende risico’s. Een grondige risicoanalyse van deze locaties kan pijnlijke maar noodzakelijke verbeterpunten aan het licht brengen.
Hoe brandveiligheid in parkeergarages verbeterd kan worden
De focus van het veiligheidsdebat zou niet moeten liggen op elektrische auto’s, maar op het hele wagenpark en de staat van onze parkeergarages. Sprinklerinstallaties en betere bescherming van constructies kunnen het risico aanzienlijk verkleinen. Daarnaast kunnen afspraken met commerciële partijen helpen om lang nablussen efficiënter te maken, zodat de brandweer minder wordt belast.
Kortom, elektrische auto’s brengen weliswaar specifieke uitdagingen met zich mee, maar vormen geen reden om ze uit parkeergarages te weren. Het echte probleem ligt bij de brandbaarheid van moderne brandstofauto’s en de ontoereikende brandveiligheidsmaatregelen in bestaande parkeergarages. Hier ligt dan ook de grootste kans voor verbetering.
Bron: cobouw.nl