Emissievrije zones dwingen bedrijven tot keuzes: elektrische werkbussen of toch diesel?
5 november 2024
Vanaf 2025 worden de binnensteden van Nederland steeds meer het domein van elektrische bedrijfsvoertuigen. Voor veel mkb’ers en zzp’ers betekent dit dat ze voor een dilemma staan: investeren in elektrische werkbussen of stadscentra vermijden. Gemeenten voeren zero-emissiezones door, en ondanks discussies in de landelijke politiek lijkt uitstel geen optie. Het bedrijfsleven staat voor een grote uitdaging.
De lastige overstap naar uitstootvrij
Bij Kees Tol Glas uit Volendam, een glaszetbedrijf met klanten in binnensteden zoals Amsterdam, merken ze de druk van de aankomende regels. Het bedrijf wil wel verduurzamen, maar elektrische bussen zijn voor hen nog niet haalbaar. “De lading voor glaszetters is zwaar, en de benodigde ruimte en het batterijgewicht vormen een grote beperking,” zegt mede-eigenaar Adrie Boots. Daarom kochten ze recent nog een dieselbus, waarmee ze door de overgangsregeling nog zeker vier jaar de stad in mogen.
Zero-emissiezones in grote steden
Vanaf 1 januari 2025 worden in veertien steden zero-emissiezones ingesteld, waaronder Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht. In deze zones zijn alleen emissievrije voertuigen welkom, hoewel er een overgangsregeling is voor bestaande dieselvoertuigen. Veel mkb’ers zien het echter als een verzwaring van hun bedrijfsvoering. De kosten van elektrische voertuigen zijn nog altijd hoger dan die van diesels, en ook de laadinfrastructuur in de binnensteden is nog beperkt.
Politieke druk versus gemeentelijke vastberadenheid
Hoewel de Tweede Kamer recent een motie aannam om de invoering van emissievrije zones uit te stellen tot 2029, houden gemeenten vast aan de bestaande planning. “Het geeft een misleidend signaal af,” waarschuwt Geert van Eijk van ondernemersvereniging Evofenedex. “Ondernemers moeten nu al beginnen met de overstap naar elektrisch om niet voor verrassingen te komen staan.”
Logistieke uitdagingen en oplossingen
De logistieke uitdagingen die deze transitie met zich meebrengt, zijn groot. Jan de Wit van Kees Tol Glas overweegt bijvoorbeeld om voor grote projecten in Amsterdam het materiaal ter plekke te laten afleveren en vakmensen met het openbaar vervoer te laten reizen. Dit zou reistijd en parkeerproblemen verminderen. Ook in andere sectoren, zoals de cultuur, ontstaan innovatieve oplossingen. Zo vervoert theatergezelschap Jakop Ahlbom Company zijn decors met een volledig elektrische truck, een primeur in de sector.
Kosten en koudwatervrees
Ondanks subsidies en toenemende marktontwikkelingen zijn de hoge kosten nog steeds een drempel voor veel ondernemers. Volgens de overheid is elektrisch rijden op termijn wel goedkoper, maar ondernemers blijven sceptisch. Walther Ploos van Amstel, lector stadslogistiek, verwacht dat de kosten van elektrisch rijden snel zullen dalen, zeker na invoering van de bpm-heffing op diesel in 2025. “De boekhouder heeft straks een cruciale rol in de keuze om over te stappen.”
De toekomst van stadslogistiek
Hoewel er nog uitdagingen liggen voor zwaar beladen bedrijfswagens, is de omslag naar emissievrije zones onvermijdelijk. Ondernemers die nu nog de overstap naar elektrisch uitstellen, zullen binnen enkele jaren wellicht hun strategie moeten herzien. Volgens Ploos van Amstel zal elektrisch rijden de norm worden en verwacht hij een sterke toename van elektrische voertuigen in de binnenstad.
Bron: fd.nl