‘Miljoen woningen kun je ook kwijt op Hollandse wateren’
5 augustus 2024
Een nieuwe studie toont aan dat er op Nederlandse wateren voldoende ruimte is voor de bouw van één miljoen drijvende woningen. Deze bevindingen benadrukken de potentie van drijvende steden als alternatief voor traditionele bouwmethoden.
Probleem van ruimte op land
Bouwen op land wordt steeds minder aantrekkelijk door de toenemende druk op beschikbare ruimte en de dreiging van zeespiegelstijging. Momenteel is 60 procent van de geplande nieuwe woningen in Nederland voorzien in gebieden die tegen 2050 mogelijk onder water kunnen staan.
Potentie van drijvende steden
Stedenbouwkundige advies- en ingenieursbureaus Posadmaxwan, Pasbv en The Positive Lab hebben onderzocht hoe drijvende steden kunnen bijdragen aan het oplossen van de woningnood. Zij concluderen dat bestaande havengebieden, plassen, meren en rivieroevers samen goed zijn voor 460.000 hectare geschikt wateroppervlak. Voor de realisatie van één miljoen drijvende woningen zou slechts drie procent van dit gebied nodig zijn.
Voordelen van drijvende steden
Drijvende steden bieden diverse voordelen, zoals functioneren als klimaatbuffer en waterberging. Daarnaast dragen ze bij aan de energietransitie, verbeteren ze de biodiversiteit en bevorderen ze een gezonde levensstijl met drijvende fietspaden. De constructie van drijvende woningen vraagt om lichtere en circulaire materialen met hoge isolatiewaarden, waardoor er minder behoefte is aan verwarming en koeling.
Duurzaamheid en energie-efficiëntie
Een ander voordeel van drijvende steden is dat ze geen warmtenetten nodig hebben. Aquathermie, waarbij gebouwen worden verwarmd en gekoeld met oppervlakte- en afvalwater, biedt een duurzame oplossing en bespaart tevens drinkwater.
Financiële haalbaarheid
Hoewel drijvend bouwen duurder is dan bouwen op land, met bouw- en woonrijpmaak kosten die 30 procent hoger liggen, kan vastgoed op water in sommige gebieden al 15 procent meer opleveren dan vergelijkbare woningen op het land. Deze hogere opbrengsten kunnen gedeeltelijk de hogere bouwkosten compenseren, evenals de onrendabele top voor sociale huurwoningen.
Reactie op geschrapte bouwplannen
De vraag of drijvende steden realiteit zullen worden, blijft nog onbeantwoord. Annius Hoornstra, een van de onderzoekers, benadrukt echter dat de noodzaak om anders te bouwen groeit. Door de verschuiving naar water- en bodemgestuurde principes worden veel bouwlocaties geschrapt. Hoornstra roept waterschappen, gemeenten en provincies op om de voordelen van wonen op water te overwegen en wijst op de potentie van drijvende steden als alternatief voor traditionele ontwikkelingsplannen, zoals in het geval van de Gnephoek.
Bron: cobouw.nl