Emissieloos bouwen: gaat het lukken voor 2035?
20 februari 2023
Het Rijk wil dat machines die bij bouwprojecten worden gebruikt zo veel mogelijk elektrisch worden. Eerst de kleinere machines en uiterlijk in 2035 ook het zwaardere bouwmaterieel. Maar gaat het lukken, dat emissieloos bouwen? Er moet nog heel wat gebeuren om de doelstellingen van de Routekaart naar Emissieloos Bouwen te realiseren.
Elektrisch materieel drie keer zo duur
Een groot probleem voor bouwbedrijven is dat elektrisch materieel drie keer zo duur is dan machines op diesel. Als zij moeten investeren in dergelijke machines dan lukt het niet meer om projecten rendabel te bouwen. De verwachting is wel dat elektrisch aangedreven materieel in de toekomst goedkoper zal worden. Bouwers van elektrische machines hebben wel een verklaring voor de hoge prijzen. In Nederland is er vraag naar deze machines, maar wereldwijd is hun aandeel minimaal. Dat maakt het voor producenten niet aantrekkelijk om er in te investeren. In Nederland worden wel machines die oorspronkelijk een dieselmotor hebben, omgebouwd naar elektrisch.
Subsidie
De Nederlandse overheid biedt een mogelijkheid voor subsidie voor bouwbedrijven die willen investeren in emissieloos bouwen. Er is subsidie mogelijk voor de aanschaf van elektrisch materieel of voor het ombouwen van machines op diesel. Maar de subsidie is beperkt. Zodra hier een beroep op kan worden gedaan is de ‘pot’ binnen de kortste keren leeg. Het opladen van de machines is ook een probleem. Dat kan niet op een bouwlocatie waar nog geen infrastructuur is. Een elektrische machine opladen met een dieselaggregaat is natuurlijk niet de bedoeling. Maar ook als er wel stroom is, blijft opladen een probleem. Dit vergt namelijk zoveel capaciteit van het stroomnet dit niet aankan. Het gevolg kan zijn dat een dorp of wijk zonder stroom komt te zitten omdat het opladen van de accu’s voor graafmachines het netwerk overbelast.
De wil is aanwezig
Bouwbedrijven zijn wel degelijk van goede wil om emissieloos bouwen de standaard te maken. De hoge kosten voor elektrisch materieel zullen ongetwijfeld dalen. Apparaten voor in huis waren bij hun introductie ook onbetaalbaar. Inmiddels is dat allang niet meer zo. Met machines met een elektromotor gaat dat ongetwijfeld ook zo, is de verwachting. Nu zijn het vooral de grotere bouwbedrijven die investeren. Zoals Heijmans, dat een grote opdracht van de overheid op snelweg A1 binnenhaalde met de belofte dat er gebruik wordt gemaakt van emissieloze machines.
Bron: Nieuwsuur