Italië gaat voor leefbaarheid met duurzame smart cities
25 april 2022
Niet alleen in Nederland wordt nagedacht over de duurzame smart city, ook in Italië worden plannen gemaakt om te waarborgen dat steden ook in de toekomst leefbaar zijn. In een land waar het gebruik van de auto en van scooters net zo gebruikelijk is als het eten van pasta en pizza is dat nog wel een flinke uitdaging. De term ‘deeleconomie’ is nu ook in Italië ingedaald, al zal er nog heel wat moeten gebeuren om de Italianen ervan te overtuigen dat het echt anders moet in de toekomst. Taxidienst Uber is sinds kort actief op Sicilië, daar kan men nu een taxi bestellen met een privé auto van de chauffeur. Ter vergelijking: Dit concept startte in de Amerikaanse stad San Francisco al twaalf jaar geleden.
Vervoerspact met Turijn
In de Noord-Italiaanse stad Turijn werd eind 2021 een conferentie gehouden over verduurzaming. Premier Draghi ondertekende een overeenkomst die het mogelijk moet maken dat er miljarden euro’s worden geïnvesteerd in verduurzaming door verbetering van de infrastructuur en het beschikbaar stellen van duurzaam vervoer. Een dergelijk initiatief ligt er ook voor Rome, waar de burgemeester zich hard maakt voor de 15-minuten stad: alle voorzieningen in Rome moeten in de toekomst bereikbaar zijn binnen 15 minuten, lopend of op de fiets welteverstaan.
Wildgroei aan diensten
Niet alleen Uber streek neer in Italië, er zijn meer internationale bedrijven die een graantje willen meepikken van de ambities voor de duurzame smart city. Omdat er geen centrale aansturing was is er daardoor op sommige plaatsen wildgroei ontstaan van aanbieders van deelauto’s, deelscooters en elektrische steps. Alleen al in Rome zijn 15 aanbieders actief. De deelvoertuigen worden op de plaats van bestemming achtergelaten, vaak niet al te netjes maar over elkaar heen gegooid op de stoepen. De aanbieders van deelmobiliteit zijn nu vooral in Noord Italië actief, in steden als Milaan, Verona en Monza. In Zuid-Italië overheerst nog steeds het beeld van overvolle wegen met toeterende auto’s.
100 uur in de file
Berekeningen tonen aan dat je in Italië gemiddeld 100 uur per jaar in de file staat. Een Italiaan is 3 maanden van zijn leven kwijt aan het zoeken naar een parkeerplaats. Maar dat weerhoudt velen er niet van om toch de voorkeur te geven aan de auto. Zoals de 20-jarige studente die in haar Smart naar de universiteit komt. Voordeel: die past op de parkeerplek voor een scooter. Vittoria zou ook best gebruik willen maken van een deelauto, maar daarvoor moet je minstens een jaar je rijbewijs hebben en dat is bij deze 20-jarige nog niet aan de orde. Hoewel ook de deelscooter in Rome in het straatbeeld verschijnt is niet iedereen ervan gecharmeerd. Waarom niet? De deelscooters hebben een snelheidsbegrenzer.
20% fietsaandeel in Milaan
De uitbraak van corona helpt de duurzame smart city in Italië een handje. In Milaan nam de verkoop van fietsen en steps flink toe. Dit werd mede ingegeven door de subsidie die de lokale overheid geeft. Ook wordt er flink geïnvesteerd in de aanleg van fietspaden in de stad. Er is een budget van 225 miljoen euro beschikbaar, onder andere voor de aanleg van 750 kilometer aan fietspaden. Het doel is om dat laatste nog in 2022 te realiseren. Milaan heeft nog meer plannen om een duurzame smart city te worden. Die plannen gaan over afvalverwerking, een hitteplan en investering in transportnetwerken. Er is nog veel werk te doen om Italiaanse steden te verduurzamen. Maar de eerste stappen zijn wel degelijk gezet.
Bron: Het Financieele Dagblad