‘Smart Nation’ Singapore niet slim genoeg
2 februari 2018
Singapore profileert zich wereldwijd als Smart Nation. Er worden miljarden dollars geïnvesteerd in zelfrijdende auto’s, slimme apps en openbaar vervoer. De praktijk valt echter nog tegen.
In 2016 kondigde het land, met 5,6 miljoen inwoners, aan dat er in vijf jaar tijd ruim 19 mrd Singaporese dollar wordt geïnvesteerd in de kenniseconomie (bijna 12 mrd euro). Dit doet het om te voorkomen dat maatschappelijke problemen de welvaart en toekomst van Singapore in gevaar brengt. Echter is er op veel plekken in de stad nog weinig te merken van de ‘Smart Nation’. Waar het in China heel normaal is om bedelaars met een mobiel geld te geven, moet je in Singapore op veel plekken nog contant geld meenemen.
Veel vooruitgang te boeken
Het uiteindelijke doel van een slimme stad is om het leven voor de inwoners zichtbaar makkelijker schoner en beter te maken. Er is nog veel vooruitgang te boeken. Zo rijdt er in de Gardens by the bay een autonome mini-shuttle, maar die vind je op de campus in Wageningen ook. Elektrische auto’s zijn er dan weer nauwelijks te vinden. De Nederlander Ronnie van Munster, business development manager voor onderzoeksorganisatie TNO in Singapore, is wel onder de indruk. Zo kan hij met de metrokaart ook de taxi of de kapper betalen. Met zijn smartphone is het mogelijk om zowel het slot van een deelfiets te openen als ook de belasting te betalen.
plannen snel in de praktijk
In de komende vijftien jaar werkt van Munster mee aan het plan van de overheid om het openbaar vervoer radicaal te veranderen. Volgens de overheid is dit noodzakelijk om echt slim te worden en burgers gelukkiger te maken. Doordat Singapore een klein land is dat al decennia lang door dezelfde politieke partij wordt geleid, kunnen ideeën snel in de praktijk worden gebracht. De verantwoordelijkheid voor het slimmer maken van de stad valt direct onder de verantwoordelijkheid van de president.
Metrostation binnen 10 minuten lopen
Hoewel het op straat nog niet direct zichtbaar is, zit achter de schermen de vaart er inmiddels in. Zo mag het aantal auto’s van particulieren vanaf 1 januari 2018 niet meer toenemen. In ruil daarvoor investeert de overheid de komende vijf jaar in het openbaar vervoer, zodat straks iedereen op maximaal tien minuten lopen van een metrostation woont. Ook aan de infrastructuur voor de zelfrijdende auto’s op grote schaal wordt gewerkt. De veranderingen mogen dan langzaam gaan, maar de ‘Smart Nation’ gaat er zeker komen.
Bron: Het Financieele Dagblad