Nieuw plan voor overkapping A20 bij Rotterdam
19 januari 2021
Al in 2009 werden er plannen ontwikkeld om de A20 bij Rotterdam te voorzien van een overkapping. De snelweg tussen het Terbregseplein en het Kleinpolderplein doorkruist nu twee woonwijken in de stad en dat is de plaatselijke politiek al langer een doorn in het oog. De eerdere plannen werden in de ijskast gezet omdat de kredietcrisis grote investeringen toen niet toeliet. Ook in 2018 werd er nog over dit plan gesproken, maar ook toen waren er financiële bezwaren. De PvdA fractie doet nu een derde poging op de overkapping alsnog te realiseren.
Een tunnel van 7 kilometer
De oude plannen gingen uit van een tunnel in de A20 van 1,7 kilometer. De nieuwe plannen zijn een stuk ambitieuzer. De snelweg verdwijnt bij het Terbregseplein onder de grond en komt pas bij het Kleinpolderplein weer boven. Hiervoor is een tunnel nodig van 7 kilometer, maar er ontstaat daardoor wel ruimte voor maar liefst 9.000 woningen plus de nodige groenvoorziening. Raadslid Dennis Tak van de PvdA, de initiatiefnemer voor het voorstel, pleit ervoor dat minstens de helft van de nieuw te bouwen woningen qua prijs geschikt zijn voor jonge gezinnen en starters. Als de A20 bij Rotterdam inderdaad deze overkapping krijgt ontstaat een fraaie groene vlakte waar nu de grijze industrie zichtbaar is tussen de altijd volle rijbanen op de snelweg.
Het juiste moment voor een overkapte A20
Volgens raadslid Tak is het nu het juiste moment om deze pannen alsnog te realiseren. De behoefte aan woningen is groter dan ooit, en daarom is een overkapping van de A20 voor Rotterdam nu een goede optie. De mogelijkheden voor financiering zijn gunstig vanwege de historisch lage rente en bovendien zijn bouwbedrijven zeer geïnteresseerd in het project. Rotterdam heeft Maastricht als voorbeeld waar de A2 werd overkapt. Ook deze snelweg liep dwars door de stad en is nu ‘ondergronds’ gegaan en voorzien van een groen dak.
Hoop op investering door het Rijk
Dennis Tak roept de gemeente Rotterdam op om een lobby bij het Rijk te starten zodat de landelijke overheid een flink deel van de kosten voor zijn rekening neemt. Dat is bij de overkapping van de A2 in Limburg ook gebeurd. Investeren is nu gunstig en bovendien heeft de overheid zich sowieso tot doel gesteld om te investeren om de coronacrisis het hoofd te bieden. Er is allereerst een haalbaarheidsonderzoek nodig, de kosten hiervoor bedragen circa 1 mln euro. Ook hiervoor zou het Rijk een bijdrage moeten leveren. Als de plannen haalbaar blijken, dan kan er hopelijk binnen 5 jaar met de realisatie worden gestart.
Bron: NRC Next