De Botlekbrug wordt een steeds groter financieel debacle
6 juni 2019
Sinds de bouw van de nieuwe Botlekbrug startte bleven de kosten maar oplopen. En het eind is nog niet in zicht. De aannemers draaien nu op voor de extra kosten voor het geschikt maken voor treinverkeer van de hefbrug over de Oude Maas. De drie aannemers, Strukton, Ballast Nedam en Strabag uit Oostenrijk kwamen er al in 2015 achter dat de kosten fors hoger zouden uitvallen. De verliezen waren toen al opgelopen tot meer dan 300 miljoen euro. De Botlekbrug maakt deel uit van de verbreding van de A15 tussen de Maasvlakte en knooppunt Vaanplein.
Hogere kosten door aanvullende eisen
De kosten voor de bouwers worden nog hoger omdat de brug niet alleen geschikt moet zijn voor auto’s en vrachtwagens, maar ook voor spoorverkeer. Omdat de aannemers onvoldoende konden aantonen dat dit het geval was, moeten er nu extra aanpassingen worden gedaan. De kosten die hiermee gemoeid zijn komen, conform de gesloten contracten, voor rekening van de aannemers. Uiteraard zorgen de aanpassingen ook voor flinke vertraging, ook bij de aanleg van de nieuwe spoorlijn. Verantwoordelijk minister Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat aan de Tweede Kamer.
Miscalculatie bij de aanbesteding
Het vermoeden bestaat dat het aannemersconsortium zich flink heeft misrekend bij het doen van hun aanbesteding. Het project werd in 2010 gegund voor 1,5 miljard euro, inclusief de hefbrug. De nummer 2 bij de aanbesteding kwam uit op 200 miljoen extra.
Het consortium was niet alleen verantwoordelijk voor de bouw, maar ook voor de financiering en het onderhoud tot 2035. Dit is een gangbare constructie bij dit soort projecten. De bouw van de Botlekbrug is nodig om het toenemende verkeer op de A15, de belangrijkste snelweg in de regio Rotterdam het hoofd te bieden.
Bron: Financieele Dagblad